Austin Osman Spare
(1886-1956)
Írta és összeállította: George Knowles
Austin Osman Spare művész, filozófus és okkult mágus volt. Aleister Crowleyhoz hasonlóan, akivel rövid kapcsolata van, Spare zseni volt az idejében, a társadalom nem méltányolta és becsmérelte, nem értették meg. Az ő ötletére nyert formát az Illuminates of Thanateros (IOT) Angliában a 70-es évek végen és gyakorolták, amit ma úgy ismerünk: Káosz Mágia (lásd lejjebb).
Austin Osman Spare 1886. december 30.-án született. Szerény eredetű családba született középső gyermekként, 5 gyermek közül egyetlen fiúként. Apja rendőr volt, aki gyakran dolgozott éjszakai műszakban. Kevés volt a pénz a Spare családnak, de amikor a fiatal Spare megmutatta kihasználatlan hajlamát a festéshez és a művészetekhez, ők segítettek elegendő pénzt összeszedni, hogy elküldjék egy művészeti iskolába.
Anyja és nővérei igen csak elnyomták és elidegenítették már 7 évesen. Spare-rel barátságosan bánt egy misztikus öreg nő, egy boszorkány, név szerint Mrs. Patterson. Spare gyakran mondta őt második anyjának, az ő "Boszorkány-anyja". Megtanította Spare-t, hogy hogyan vizualizálja és idézze meg a szellemeket és elementálokat. Bevezette Spare-t a boszorkányságba egy szabbat gyűlés során és boszorkánynevet is kapott: "Zos".
Mrs. Patterson nagy hatással volt Spare-re. Azt mondta neki, hogy meg tudja változtatni külsejét öreg nőből fiatal csábítóvá akaratával. Számos kihasználatlan ereje volt még. Egy portrét festett róla Spare abban az időben, állítólag szemük előtt változott meg.
Spare 13 évesen elhagyta az iskolát, hogy tanoncként szolgáljon egy festett üveg műhelyben. Este folytatta tanulmányait egy Művészeti Főiskolán Lambethben, Dél-Londonban. Ez adta az ösztöndíjat a Művészeti Királyi Főiskolára, ahol komolyan megkezdte a tanulást.
1904-ben 17 évesen, Spare kiállította első képeit a Királyi Akadémián. Képei nagy vihart kavartak és meghozta hírnevét a művészet világában. Ezután publikálta első könyvét 1905-ben "Earth Inferno" (Földi pokol) címmel. Ez a rajzok könyve volt, emberi figurákat ábrázolt groteszk testtartásban és tartalmazott néhány félig emberi szellemformát, amit elképzelt. Kommentárokat is írt bele, ez adott bepillantást az emberi elme munkáiba és spirituális vonzalmához.
1908-ban Spare megnyitott egy kiállítást a Bruton Galériában, Londonban, ahol rajzai és festményei később híresek lettek London "Okos Csoportjai" között, az intellektuelek, műgyűjtők, és a dandyk közt. Felfigyelt rá Aleister Crowley is, aki megbízta Spare-t, hogy készítsen képeket a magazinja a "The Equinox" (A napéjegyenlőség) számára. Ez adta meg a kezdő lökést Sparenek, hogy csatlakozzon Crowley Argentinum Astrum nevű okkult társaságához, ismertebb nevén az Ezüst Csillag Rendjéhez 1910-ben.
Mégis, Crowley-val való kapcsolata nem tartott sokáig, Spare elkezdte írni a leghíresebb könyvét a "The Book of Pleasure" (Az élvezetek könyve), és formába öntötte ötleteit a mágia gyakorlására vonatkozólag. Az élvezetek könyve egy a legfontosabb munkái közül, valamint rajzai közül, tartalmaz instrukciókat a szigilizáció rendszeréhez és a jól ismert "halál pozíciókhoz". Sokat beszélt az emberi álszentségről, vallásról és az igazi személyes szabadság és erő jelentéséről.
Spare csatlakozott és szolgált 1916-tól a katonaságban, mint "Háború Művész" az első Világháború alatt. Elküldték Egyiptomba, ahol Egyiptom állatfejű istenei és mágikus vallása tetszett értelmes természetének, mint művész és misztikus. A második Világháború alatt, amíg Londonban, otthonában dolgozott, házát eltalálta és lerombolta egy légibomba. Spare megsérült és lebénult a jobb felére. Talán úgy hitte soha nem fog festeni, de hat hónapon belül újra tudta használni jobb karját és újra festett. Bízott személyes elementáljai és familiárisai segítségében.
1921-ben Spare publikálta a "The Focus of Life" c. könyvét, egy újabb könyvét a festészetről, amiben egyéni mágikus kommentárokat is közölt. Itt említette a Káosz szót a káosz szabályszerűségeivel kapcsolatban, mint a dolgok és önmaga természetes rendjeként. "A még kaotikusabb - a még teljesebb én.", mondta. Filozofált és beszélt a létezésről, szexről, önkívületről és érzékelésről, az önimádatról, hiedelmekről, és a "normális káoszáról".
1924-ben volt Spare a művészi sikerei csúcsán, de ez a siker, mint művész konfliktust okozott a benne lévő filozófussal. Kiábrándult belőle a "trendi" "Jet Set" (a felső tízezerhez tartozó fiatalok) barátai és jótevői miatt, népszerű volt. Kiközösítette önmagát az írással, egy új könyvvel a "The Anathema of Zos" (Zos kiátkozása) és büszkélkedett képmutatásával. Visszatért Dél-Londonba, ahol elzártan élt, akár egy remete.
Kevés ismeretünk van elfoglaltságairól ez idő tájt, kivéve, hogy egy kis lakásban élt összegyűjtött pénzéből. Portrékat készített egyszerű emberekről helyi kocsmákban és kis pénzért eladta őket. Amíg nem publikált ebben az időben, folytatta az írást és fejlesztette filozófiáját, művészetét és mágiáját.
1947-ben találkozott Kenneth Grant-tel és lassan számos más okkultistával is kapcsolatban ált. Találkozott az 1950-es évek elején Gerald Gardnerrel, aki lefoglalta őt szigilliumok készítésével, mágikus talizmánokkal és más rituális segítségekkel. Ugyan ebben az időben megkezdte munkáját egy végleges Grimoireron, a "Zos Kia Cultus"-on, ez volt a mágikus titkainak összegyűjtése. Austin Osman Spare 1956. májusában meghalt munkája a grimoireon befejezetlen maradt.
Utolsó éveiben Spare a szexuális mágia megszállottja lett és alámerítette magát az Ízisz imádatban és más egyiptomi istenségekben. Boszorkányság gyakorlásába beillesztette, és művészi munkái mutatták a témát. Szexuális mágia megszállottsága fordította őt számos perverz szexuális elfoglaltság felé, ezt társasága nem értette meg. Hitte, hogy szexuálisan visszataszító cselekedetei kémiai változást okoztak testében, ezért transzformálta mágikus tudatossággá.
Munkáját végül elismerték és megformálta később az "Illuminates of Thanateros"-t (IOT) Angliában az 1970-es évek végén, egy tradíciót, amely a Káosz Mágiát gyakorolja.
Káosz Mágia
1970-es évek végén húsz évvel a nagy Austin Osman Spare halála után (1886-1956), Mr. Carroll és Mr. Sherwin megalapította az "Illuminates of Thanateros"-t (IOT), egy új hagyományt, ami azonos a Káosz Mágiával. A káosz mágia Austin Osman Spare munkáin és filozófián alapult. Nekem úgy tűnik, a káosz mágia nem egészen boszorkányság. Noha a boszorkányság magában foglalja, ez a Magas mágia és inkább a Mágus területe, mint a Boszorkányé.
Hogy elmagyarázzam a Káosz Mágiát nem tehetek jobban, mint hogy idézek a író bevezetéséből, az "Understanding Chaos Magic - Jaq D. Hawkins". :
"A káosz mágia a legújabb és leggyorsabban növekvő területe a rendelkezésre álló gyakorlati mágiának a modern varázsló számára. Ez egy tanulási terület, ami megszabadult azoktól, amik nem szükségesek, vagy az előrecsomagolt filozófiától és babonáktól a mágia használatában. A káoszmágus arra törekszik, hogy megértse a természet törvényeit, a mágia munkái mögött, és az okokat, a rituálé használatán és a mágikus munka elvégzése mögött.
A káosz mágia hagyja, hogy a gyakorló szabadon stabilizálja a saját ötleteit a módszerben, etikában és a mágia használatának eltulajdonításában. Ez egy mágia a felszabadult szabadgondolkodónak, aki képes arra, hogy utána járjon bármilyen könyv tanításának a legtávolabbi teremtőképzeletig a saját mágikus világában.
Ez a fajta mágia az elsődleges kreatív erőn magán alapul, egy végtelen valószínűség birodalmán. A kreatív káosz egy tárgy, ami nagyon hasznos a tapasztalt mágus számára, aki képes felmérni a veszélyességi faktort az erőteljes varázslatai elszabadításánál a munkájában.
Noha a mágia formájának aktuális gyakorlata megkívánja a tapasztalt mágust, az érdeklődés fennáll bárkinél, aki megérti az elme befolyását a környezetünkre.
A káosz mágia a természeti törvényeken alapszik, sok közülük csak a kezdetén van a megértettségnek a tudományos közösségben. Lecsupaszítva a babonák és vallásos vakbuzgóságtól, ez egy olyan birodalom, ahol a tény találkozik a teóriával, és az eredmények tárgyilagosak.
Ez egy mágikus filozófia, amely túllép a tradíción és a dogmán. Ez inkább egy utazás az eredmények felé, mint a hierarchikus megalománia felé. Ugyanúgy hasznos és eredményes a személyiségnek, mint egy csoportnak, és végtelenül adaptálható a szükségeknek. Bármennyi és minden metódus elfogadható és ösztönző, az egyetlen feltétel, hogy működjön.
A káosz mágia egy része a modern mágiának. A mágia használóinak elméjében és ajkain van és minden részében a világnak. Ahogy minél többet tanulunk a valóság és mágia természetéről, a kezdetén vagyunk, hogy realizáljuk a mágia formái mögötti létezőt, a Káosz természeti törvényeit."
Idézve: Jaq D. Hawkins - "Understanding Chaos Magic", 1996. c. könyvből.
Források
Understanding Chaos Magic - Jaq D. Hawkins
Encyclopedia of Wicca & Witchcraft - Raven Grimassi
The Encyclopedia of Witches &Witchcraft - Rosemary Ellen Guiley.
http://www.fulgur.co.uk
Fulgur egy kis kiadó, amely Austin Sparere és Kenneth Grantre korlátozódik. Ők kiadták a legismertebb munkáit Sparenek az utolsó 12 évben, és Grant okkult írásainak zömét Zos Speaks!-ben. Website-juk számos cikket tartalmaz Spareről és munkáiról. Ők chat szobát is fenn tartanak, a nagy embernek dedikálva. "Érdemes meglátogatni."