Birodalmak és irányok a kelták között

A mágiában a legelterjedtebb nézet a négy elem teóriája, avagy hogy minden létezőt a négy elem (tűz, víz, föld, levegő) alkot meg, illetve ezek mozgatják a világot (persze ez ennél bonyolultabb, de most rövidítsük le a dolgunkat). Ez a koncepció a pre-platóni görögöktől származik. Püthagorasz később hozzá adta az ötödik elemet, az étert, melyet kvintesszenciának is hívunk. Számos dolgot jelképez, mint például az űrt, a szellemet, a lelket, az ötleteket. Egy nem anyagi elem.

Ez persze megtalálható számos vallásban is, mint például a hinduizmusban: Prithvi/Bhumi – Föld, Ap/Jala – Víz, Vayu/Pavan – Levegő/Szél, Agni/Tejas – Tűz, Akasha – Éter.

No és még sorolhatnánk a kínai nézetet is  (fém, fa, víz, tűz, föld), de vannak újabbak is, melyek talán kevésbé helytállóak. A négy elemről nagyon sók szó esik, de a kelta három birodalom szinte soha nincs megemlítve, noha igen érdekes téma.

Tudom ez sokkal bonyolultabb lesz és nehezebb megérteni, de ha a teljességet nézzük sokkal egyszerűbb, mint gondolnád!

A kelta nézőpont

A kelták számára a hármas szám nagyon fontos volt. Mindenben a harmónia a lényeg, tehát aminek nincs közepe az diszharmonikus/egyenetlen. Így tehát három elem, azaz három birodalom létezik a druidák szerint. Talam (/száraz/föld), Muir (tenger) és Nem (ég). Ezek a birodalmak nem oly elvontak, mint a klasszikus négy elem tézise. Láthatjuk őket magunk körül és fizikailag is ott lehetünk. A kelta rítusok nem idézik meg ezeket az elemeket, nem is küldik el őket, mivel mindig jelen vannak az életünkben. Az „idézés” nem jelent semmit, mert bennünk és körülöttünk vannak.

Ámbár spirituális jelentőségük nemcsak a fizikai leírásuk szerint működik. Fontos megjegyezni, hogy nincs dualisztikus ellentétük. Tehát nem jók vagy rosszak, nőiesek vagy férfiasak, sötétek vagy fényesek. Találkozhatunk velük, de nincsenek csak egyhez kötve.

Talam, a szárazföld, a középpont, ahol járunk, ahol élünk. Ez a középvilág. Stabilitás, szilárdságot jelent. Megjelenhet sziklaként vagy egy faként. Ez a mi testünk.

Muir, az óceán, a víz ami körbevesz minket. Érzelmi és szellem orientált, átalakító, kaotikus, ez az érzékelő és intuitív lényünk. Gyakran használjuk átjáróként a Túlvilágra, ahol találkozhatunk őseinkkel. Ez a mi vérünk.

Nem, az ég, elme és bölcsesség orientált, megvilágosít, eksztatikus, az élete és tudatosság forrása, életerő. Az ősi kelták úgy hitték, hogy a lélek a fejben van. A világon az égként jelenik meg és ha továbbutazunk, akkor csillagokként láthatjuk. Ez a mi lélegzetük.

Van más elnevezése is ezeknek a birodalmaknak a walesi kelta hagyományokban, mint Calas, Gwyar és Nwyfre.

A Három Birodalomban pedig megtalálhatóak a következő elemek is, melyek nem csak egy-egy birodalomhoz kötődnek. Ezek az elemek átszövik a birodalmakat és kapcsolódnak.  Az elemeket dhúile-ként emlegetjük. Számuk változik, ahogy a tudósok véleménye is, de álljon itt egy fajtája.

Ez nem új találmány, erre referenciát találunk Taliesinnél (kb. 600 körül) is. Megemlíti a Cad Goddeu-ben. De Amergin dalában és Szent Patrik egyik írásában is szerepel.

A tűz és a víz fontos a kelta rítusok számára. A tűz az átalakító erő, ami mozgásba hoz. A tűz átalakít, s megadja nekünk az Imbas-t (vagy Awen-t), az inspirációt, ami ehhez az átalakításhoz kell.

A víz, nagyon erős összeköttetésben áll a Muir, az Óceánnal és ezért kapcsolódik a Túlvilághoz. Mannanán  Mac Lir volt a kapuőrzője a másvilághoz, így a szent kutak átjáró volt ehhez a világhoz. Tehát ha vizet viszünk a rítusainkhoz, akkor magunkkal visszük ezt a fajta másvilági társítást is.

Irányok

Most tehát eljutottuk az irányokhoz is. Ezek az irányok szintén nincsenek a négyfelé korlátozva (É-D-K-NY), hanem legalább öt vagy éppen kilenc.

Többféle elmélet szerint van kiosztva, lehet például az öt ír provincia – Ulster, Munster, Leinster, Connacht, Míde. Ez megfelel a négy égtájnak és a középnek, s a centrumban ott a hely, ahol a nagykirályt koronázták (Tara).

Másik rendszer a kilenc irányról beszél:

Thuaidh (észak)

Faoi (alatt)

Amach (kifelé)

Ior, Siar (Nyugat)

Air, Oithear (Kelet)

Isteach (befelé)

Deas, Deis (dél)

Thrid (keresztül)

Os Cionn (felett)

Végezetül pedig, a görög rendszer összekapcsolja a négy égtájat a négy szél isteneivel, de a kelta panteonban sehol sem szerepel négy szél isten.