Mágia‎ > ‎Mágiatípusok‎ > ‎

Tetoválás és mágia

Legelső dolog, amikor egy cikket tervezek, hogy körbe nézek források terén. Sokat tud segíteni egy jó könyv, cikk, disszertáció, főleg ha történelmi adatokat is keresek. Sajnos ebben az esetben igen kevés forrást találtam, legalábbis arról, amiről megközelíteném a témát.

De kezdjük azzal, amiről rengeteget tudunk.

Történelem

A tetoválás már az újkőkorszak idejétől jelen van, ahogy azokat mumifikálódott bőrdarabok, ősi művészet és régészeti feljegyzések is mutatnak. A régészeti kutatások azt sugallják, hogy már előtte is, a korai őskőkorszakban kialakult, noha közvetlen bizonyítékkal csak az i.e. 4. évezred mumifikálódott emberi bőrdarabjai szolgálnak. A legősibb tetovált bőrt Ötzin, a jégemberen találták, mely i.e. 3370-3100-ra tehető.

A világ számos helyén találtak még tetovált múmiákat, köztük Amunet, Hathor papnőjének testét az ősi Egyiptomból, kb. i.e. 2134-1191-ből.

Etimológia

A szó egy jövevényszó, mely a polinéz „tatau” vagyis „írni” szóból származik. A tizennyolcadik század idején vették át az angol nyelvterületen akkoriban, mint „tattaow, tattow” szóként (ma tattoo). A polinéz szó importálása előtt a tetoválás gyakorlatát festésként vagy „hegesítésként” nevezték. A magyar tetovál szó a német „tätowieren” szóból ered, mely szintúgy a fent említett gyökerekkel rendelkezik.

Az első írott hivatkozás a tattoo (vagy tatau) szóra Joseph Banks, természettudós naplójából való, aki Cook kapitány hajóján utazott.

James Cook kapitány, a híres felfedező hozta végül Európába a szót, mikor 1769-ben visszatért első útjáról Tahiti és Új-Zéland szigetéről. Elmondásában egy műveletre utal, melyet „tattaw” néven nevez. De az már csak mítosz, hogy Cook kapitány élesztette volna újra a modern tetoválást, hisz az európaiak is már évezredek óta tetováltak. Cook és legénysége persze éltek is utazásaik alatt a tetoválás lehetőségével.

Típusai

Általában öt fajta tetoválást különböztetünk meg. Az első a trauma okozta tetoválások, melyeket „természetes tetoválásnak” is nevezünk; ez sérülések után keletkezik, főleg aszfalt vagy akár ceruzahegy miatt. Az anyag a bőr alá kerül és gyakorta akár évekig is „foltot hagy” a bőrön. A második az amatőr tetoválások, míg a harmadik a professzionális tetoválások; mindkettő tradicionális és modern (tetoválógéppel) módszerrel is felkerülhet. A negyedik a kozmetikai tetoválások, melyek permanens smink tetoválások. Az ötödik pedig az orvosi tetoválások; ezek többfélék lehetnek: felhívhatják a figyelmet, hogy viselője krónikus betegségben vagy allergiában szenved, pl. diabétesz esetén, ilyenkor a viselőjének eszméletvesztése magas vagy alacsony vércukorra is utalhat. Ám segíthet a sugárterápiában is, ahol lecsökkenti a környező területek sérülését, a technikus a feljelölt testrészeknél a sugarat precízen a területre irányíthatja. A mellrák túlélői is gyakran választják ezt a művészetet, főként a masztektómián (emlőeltávolító műtét) átesettek. Egyéb információkat is tartalmazhat az orvosi tetoválás, mint például a vércsoportot, gyógyszereket, de Alzheimer páciensek a nevüket is felvarratják, ha elvesznének, könnyen azonosíthassák őket.

Ősi világ

Dél-Indiában a maradandó tetoválásokat pacsakutharathu-nak nevezik. Rendkívül elterjedt volt arrafelé, főleg az 1980-as évek előtt. Észak-Indiában a maradandó tetoválásokat godna szóval jelölik. Itt a tetoválás kulturális szimbólumként jelentek meg.

Az Egyiptomban talált tetoválások többsége nőkön volt, s státuszra utaltak. Ám használták gyógyításra, vallási szimbólumként, de büntetés formájaként is. Daniel Fouquet, 1898-ban írta, hogy orvosi indokok is vezethették a tetoválás használatát; a Deir el-Bahari területén talált női múmiák testén megtalált nyomok terápiás vagy gyógyító célra utalnak.

Kínában számtalan holttestet találtak. Az ősi Kínában barbár szokásnak tartották, noha az irodalomban gyakran jellemezték velük a banditákat, de a népi hősöket is. Elterjedt szokás volt foglyokat, de rabszolgákat is tetoválni. Dél-Kínában már nem volt ennyire negatív jellege, Marco Polo írt tetoválóművészekről is, akik Felső-Indiából vándoroltak át Kuancshou városába (nem összetévesztendő Kanton, vagyis Kuangcsou városával).

Japánban az őskőkorszakig visszavezethető a tetoválás, mely akkoriban spirituális és dekoratív jelleget is hordozott Japán őslakos népének az ainuk között. Az Edo-korig (1600-1868) a tetoválás szerepe változott. Ekkor kezdődött a fejlett tetoválóművészet kialakulása is.

A Meidzsi-korban (1868-1912) a japán kormány fenn akarta tartani az imázsát és jó benyomást kelteni a Nyugat szemében, így betiltották a tetoválást, ami ezáltal még több negatív felhangot kapott. Ennek ellenére a külföldiek szívesen keresték fel a művészeket, majd 1948-ban a megszálló erők legalizálták a tetoválást, noha az ekkor még mindig kötődött a bűnöző életmódhoz. Sok-sok évig japán hírhedt szervezetéhez, a jakuzához kapcsolták, számos üzlet, bolt és fürdő ki is tiltotta a tetoválást viselő embereket.

Manapság a nyugat hatására a japán fiatalok szívesebben tetováltatnak, de a stigma még mindig megvan a társadalomban. Tetoválószalont nehéz találni Japánban, leginkább olyan helyen vannak, ahol sok turista is megfordul illetve valamely külföldi jelenlét erősebb (például amerikai katonák). Kunihiro Simada, a Japán Tetováló Intézet elnőke szerint, manapság, a kormány nyomásának köszönhetően, talán ha 300 tetoválóművész van Japánban.

A japán társadalomban gyakori az ún. „tetoválásfóbia”. 2012-ben Oszaka polgármestere, Toru Hasimoto kampányba kezdett, hogy a cégek megszabaduljanak tetovált dolgozóiktól.

Japánban főleg modern módszerrel dolgoznak, noha egy tradicionális módszer is megtalálható. Ez időigényes, fájdalmas és drága módszer. A tradicionális művészt nagyon nehéz megtalálni. Általában évekig tanulnak egy mestertől, akinél gyakran ott is élnek. Takarítják a stúdiót, figyelnek, saját magukon gyakorolnak, elkészítik a tűket, tintákat és aprólékosan lemásolják a mintákat. Ez az ág igen sok időt és odafigyelést igényel.

Ironikus módon, bár a munkahelyek és idősebb emberek bűnözőkkel azonosítják a tetoválásokat, pont ezért a jakuzák és más bűnözők pont ezért az okból el is kerülik azt.

A Fülöp-szigeteken a tetoválás már a spanyol kolonizáció előtt is elterjedt volt. Gyakorta mutatta a tisztséget, eredményeket, de számos mágikus tulajdonságot is tulajdonítottak neki.

A szamoáknál a hagyományos férfi tetoválást pe’á-nak, míg a nőit malu-nak nevezik. Nagy kultúrája és hagyománya van, melyet a később keresztény missziók se tudtak kiirtani.

Új-Zélandon a maori őslakosok tetoválási módszerét Tā moko néven nevezik, melyeket amolyan karctűkkel (uhi) vittek fel, ellentétben a szurkáló módszerekkel. A kolonizációs időszakban a Tā moko eltűnt, részben azért mert az európaiak előszeretettel gyűjtötték össze a Mokomokait, vagyis a tetovált fejeket. A késő huszadik században szerencsére újra felbukkant a Tā moko a maorik között. A tohunga Tā moko (vagy tetoválóművész) sérthetetlen és szent a maorik között (vagyis tapu, innen ered a tabu szavunk is, melyet szintén Cook kapitány hozott át). A tohunga szó mesterfokú gyakorlót jelent, mely utalhat mind művészetre, mind vallásos foglalkozásra is. A tohunga magába foglalta többek között a papokat, gyógyítókat, faragókat, építőket, tanítókat, művészeket és tanácsadókat is. A kapcsolódó művészet, a kirituhi, mely hasonló művészeti elemeket használ, mint a Tā moko, de nem maori emberek viselik.

Szibériában a mumifikált testek egészen i.e. 500-ig visznek minket vissza a temetkezési domboknál. Itt főleg görbe vonalú állati motívumokat használtak. Egy pazirik fejedelem testét is számos szörny, hal, pont és vonal borította.

Thaiföldön a yantra vagy sak yan tetoválás a tradicionális forma, melynek eredete egészen kétezer évig nyúlik vissza. Szent geometriai formák, állatok, istenek, mágikus mondatok (melyek megvédenek, szerencsét hoznak, stb) tartoznak ezen hagyomány alá. Ezt a tradíciót főleg Thaiföldön gyakorolják, noha Kambodzsa, Laosz és Mianmar területén is megtalálható. A sak jelentése tetoválás, míg a yana a szanszkrit yantra szóból ered, mely egyfajta misztikus forma a dharma vallásokban. A tetoválók általában ruesi (thai risi egy formája), wicha (mágia) gyakorlók, buddhista szerzetesek; eszközük pedig a khem sak, egy hegyes fém bot.

Európa és Kis-Ázsia

A legősibb bizonyítékunk a tetoválásra az emberi szobrokon, figurákon lévő rajzok, mint például a Löwenmensch azaz a Hohlenstein-Stadel-i oroszlánember szobra. A figura a legrégebbi állatalakú szobor a világon. A szobor mamutcsontból készült és kora körülbelül 40 ezer év. A figurán vonalak haladnak le a karokon, a torzón és a mellkason át.

Az emberi bőrön talált legrégebbi bizonyítékunk pedig Ötzi, a jégember. Kora i.e. negyedik évezredre tehető, s testén 61 széntinta tetoválás található.

Az elő-keresztény germán, kelta és más közép-, észak-európai törzsek a források szerint erősen tetováltak voltak, noha ez akár egyszerű festék is lehetett. A piktek valószínűleg tetováltak (vagy hegtetoválást készítettek) részletes, háború inspirálta fekete vagy sötétkék festőcsülleng (vagy réz) mintákat készítettek. Julius Caesar is írt a gall háborúkról szóló művében. Ám mindenképpen figyelembe kell vennünk, hogy ezek lehettek egyszerű festések is, nem tetoválások.

Ahmad ibn Fadlan írt a skandináv ruszokról (tulajdonképpen északi vikingek, melyek átevezték a tengert és máshol telepedtek le). A tizedik század elején írta, hogy tetőtől talpig tetoválás borította őket („körömtől a nyakig”), sötétkék faminták és más figurák. Ámbár ez lehetett akár festék is (megint), hisz a használt szó a festést és tetoválást is jelentett.

A kereszténység megjelenésével a tetoválásokat tiltották, mivel a pogányság gyakorlatának gondolták.

Görögországban és Rómában egyes vallásos csoportok tetováltak, ám az ókori Görögországban a tetoválás inkább a szolgák közt volt elterjedt.

A perzsa területeken tetoválás, testfestés és piercingek igen népszerűek voltak. A hamam, vagyis fürdőkben, dallakok segítették a fürdést, de egyben masszőrök, borbélyok és tetoválók is voltak.

Amerika

Az észak-amerikai indiánoknál a tetoválás egyfajta vallási rítus volt vagy éppen a háborúhoz kapcsolódtak. Főleg harcosok viseltek tetoválást, hisz azt ki kellett érdemelni a háborúban.

Az inuitok (népszerű nevükön: eszkimók) gyakran tetováltak, elterjedt volt a régiókban. Nők és férfiak egyaránt viseltek tetoválást, mely gyakorta a szociális státuszt is mutatta. Ezek a tetoválások igen részletesek voltak, többnyire függőleges vonalak és pontok. A tetoválók itt leginkább idősebb nők voltak, általában rokonok. Hitük szerint a csak a bátor, nagy tetoválással rendelkező harcosok és harcosnők léphettek át a túlvilágba. Az északnyugati régiókban a vadászó inuitok a vadászat sikerét is tetoválással jelölték.

Az algonkin krí indiánok a Hudson-öböltől egészen a Nagy-Tavakig éltek. A férfiak néha egész testüket befedték tetoválással, ám feleségeiken csak két-három egyszerű vonal volt engedélyezett az arcukon.

Kaliforniában burjánzott az élet, s a kultúra szépen fejlődött. Itt három fő nyelvet beszéltek, a penutit, az athabaszkot és sosonit. A tetoválás és kulturális minták is nagyon hasonlóak voltak.

A csimariko törzs volt itt talán a legrégebbi. A csimariko nők már fiatal korukban elkezdték a testük dekorálását, bár egy fájdalmasabb módon: kőkéssel az arcon, karokon és kezeken.

A mohave indiánoknál mindkét nem szívesen tetoválta magát. Részletes, kidolgozott tetoválásokat készítettek. A nőknél a családi kapcsolatokat, státuszukat is mutatta, míg a harcosoknál az ijesztő kinézet is cél volt.

Nem minden indián törzs viselt tetoválást, egyes navahó törzseknél egyáltalán nem volt szokás.

A tetoválás és mágia

Ahogy minden tetoválás, főleg ha szimbólumokról, jelekről van szó, ezt is kövesse hosszas kutatás. A mágikus szimbólumoknál abszolút nem mindegy, hogy mit is tetováltatsz, nem egy egyszerű virágról vagy madárról van szó.

Ajánlom, hogy mielőtt végleges szimbólumot választasz, próbáld ki ideiglenes, lemosható változatként. Henna segítségedre lehet ilyen esetekben. Megtapasztalhatod, hogy milyen hatással van rád az adott szimbólum vagy felirat. A henna, ha jól kezeled akár egy hónapig is fenn maradhat, tehát elég időd van arra, hogy teszteld a szimbólumod hatásait.

A szimbólumok mindenkire másként hatnak/hathatnak, így lehet te nem vagy jó alanya egyes jeleknek, ezért is próbáld ki egy „tesztüzemmel” a hennával.

Adj magadnak elég időt, hogy biztos legyél a tetoválásban. Akár éveket is. Amit tiniként akarsz, nem biztos, hogy később felnőttként is szeretnél. Természetesen ez minden tetoválásra értendő, de egy mágikus tetoválásnál főként fontos, hogy megfontold.

Ha én tiniként döntöttem volna, akkor ma már lenne rajtam egy ankh és egy pentagram is. Az előbbi akkori ösvényemhez sem tartozott, de személyes okaim voltak, ami ma már megváltozott és finomodott. Hogy őszinte legyek, bánnám is a döntésem, hisz nem nekem való.

Hidd el lesz még időd mindenre az életben, s tudom, hogy manapság el lehet távolítani egy tetoválást, de egy mágikus tetoválás energiája megmarad. Arról nem is beszélve, hogy az eltávolítás se lesz tökéletes.

A szimbólumoknak erejük van. Ha te nem is hiszel igazán valamiben, számos ember hitt abban a jelben és fontos számukra. Ez a hit feltölti a szimbólumot, energiát ad. És gyakorta beszélünk évezredes szimbólumokról.

Pont ezért fontos, hogy milyen szimbólumot választasz. Mindennek nézz utána, minden forrásnak, minden jelentésnek. Egyes jelnek több értelmezése is van, több jelentése. Energiája függ attól, hogy te milyen szándékkal tetováltatod, de ettől még annak ereje van. A triquetrát például mind a keresztények, mind a pogányok szívesen tetováltatják. Mindketten védelmezőként, de előbbi a Szentháromság megjelenítése miatt is. A te célod fogja irányítani energiáját, tehát ettől kevésbé kell félned.

Ám céltól függetlenül is, ha negatív szimbólumot akarsz magadra tetováltatni, akkor annak negatív vonzata is lesz. Lehet a célod jó, de egy energiának te irányt adsz, annak töltését nem te fogod meghatározni. A személyes szimbólumok, szigillumok már teljesen más történet, de minden más, aminek történelme van, ahhoz energiák, képzetek is hozzátapadnak.

Egy szimbólumnak pont ez az értelme, hogy annak jelentése van, ahhoz energia kapcsolódik. A szigillumot te határozod meg és az is igen erős tud lenni, de egy szimbólumhoz nem igazán fogható.

Az északi rúnák, szimbólumok és izlandi botok

Az izlandi botokról már írtam az oldalon, ám főleg az eredeti szövegeivel. Ezt manapság igen nehéz értelmezni, gyakran nem is igazán használható.

De mint például a Gapaldur és Ginfaxi, sok bot nem is fog egyedül működni. A Gapaldur a jobb sarkad alá kerül, míg a Ginfaxi a ball lábujjaid alá. Ám ez a botpár nem is érdekes számodra, ha nem vagy birkózó.

A Svefþorn bot nyugalmas alvást biztosít, de ha nem távolítod el, akkor esélyes, hogy az alvó többet fel se ébred. Tehát magadra tetoválni nem érdemes.

Az izlandi botokról azonban azt is tudni kell, hogy nem teljesen izlandiak, de nem is egészen az Ásatrúhoz kapcsolódnak. Részlegesen izlandiak, noha sok a kontinentális Európából származik, így a jelentések helyenként változhatnak. Egy tetoválásnál tehát igen komplikált lehet, hisz permanens döntésről van szó.

Óttastafur, az ellenségeidben hoz létre félelmet. De igen rossz döntés lenne magadra tetováltatni egy ilyen negatív botot. Az izlandi botoknak mind megvan a maga iránya, hogy hogyan rajzolhatod fel, mi van, ha elrontod? Magad ellen fordíthatod. Az Óttastafurhoz egy tölgy pajzsra kell felvésned, melyet az ellenséged lába elé dobsz. Tetoválásként így alkalmazhatatlan.

Az egyik legnépszerűbb bot tetoválás a Vegvísir, mellyel megtalálod az utat a célod felé. Björk is ezt a tetoválást hordja. Az Aegishjálmur megsemmisíti a negatív hatásokat. Sok bot nem igényel rítust, különösebb kezelést, de mindenképpen nézz utána, hogy melyiknek milyen története van. Nem biztos, hogy egy olyat szeretnél magadra tetováltatni, melyet hordókra véstek, hogy azok ne kapjanak léket.

A rúnákat lehet a saját nyelveden is használni, de azt hiszem, ez elég gyatra munka lenne egy maradandó alkotásnál. Főleg, ha mágikus tekintetben nézzük. Mindenképpen keress fel egy szakértőt, bár ehhez legalább angolt kell beszélned.

A kötött rúnákat is használhatod, azaz bandrúnt, melyek kettő vagy több rúna egyesítése. Ezt használhatod a neved, fontos személy nevére is. De akár a szigillumot is, akár egy fontos fogalom megjelenítéseként is. De a fogalmat érdemes lefordítani itt is.

A szvasztika, noha mindannyian jól tudjuk, hogy nem negatív szimbólum, mégis ha lehet, az érdekedben mondom, kerüld el. A világban nem feltétlenül művelt emberekkel találkozol és visszaüthet. Ezért változatait is inkább hanyagold. Ha hasonló jelentést szeretnél, számtalan szimbólum áll a rendelkezésedre.

A Mjöllnir tetoválások is népszerűek, ilyenkor követném a régészeti emlékeinket és készítenék egy másolatot például a Romersdalnál talált pörölyről. Egy másik szimbólum, szintúgy pöröly, Thorshamar néven találod (noha ez általában is jelenti Thor kalapácsát), úgy néz ki, mint két J egymáson, bár némi szvasztika érzéssel. Ez talán még elfogadható, még úgy is, ha szvasztikára hasonlít.

A valknut, a hármas háromszög szimbólum talán az egyik legismertebb jel. A neve modern találmány, de a szimbólum már nem. A valknutnak nagy valószínűséggel a temetéshez, halálhoz volt köze, így intenék a tetoválásként való használatától.

A csomó szimbólumok is elterjedtek, de leginkább az északiak vonták ezt össze állatfigurákkal. A kelták is gyönyörűen alkottak a csomók művészetében, de náluk nem volt jelen az állatmotívum.

Istenek

Istenek képét, ikonográfiákat mindenképpen csak és kizárólag akkor tetováltass, ha teljesen biztos vagy az isten iránti elkötelezettségedben. Ez nem egy általános védelmező szimbólum, hanem egy létező lényhez, egy istenhez kapcsolódó kép. Előtte mindenképpen kérd az isten véleményét, engedélyét.

Lényegében összekötöd magad az istennel, így sajátosságai meg is jelenhetnek természeteden. Eleve önmagad felajánlása, mint követő is egy igen nagy lépés az utadon, melyet meg kell fontolni, átgondolni. Ám egy tetoválás, amitől még nehezebb megválni, már nagyobb gondot okozhat, ha nem is gondoltad át.

Istenek esetén inkább szimbólumaikat/állatait ajánlanám, mint Básztet macskáit, vagy Athéné baglyát, Hekaté méheit, stb.

Ezen a ponton már nyilván ismered az istened történetét, de érdemes specifikusan is utánanézni, hogy miket nem kedvel, és mit nem használhatsz az istennél. Van néhány isten, akinek legendáikban is írnak a kitételeikről. Ilyen esetben például jó, ha tudod, hogy esetleg, ha tetováltatnál még, mit ne tegyél az isteni szimbólum vagy kép közelébe.

Ha tudod már, hogy mit szeretnél tetováltatni, s kész a minta egy papíron, akkor kérd az isten engedélyét és kérdezd meg, hogy tetszik-e neki. A választ szokásos módon kapod meg, érzéssel, álommal vagy ahogy ti kommunikálni szoktatok.

Vévé

A veve vagy vévé vallásos szimbólum, melyet a voudou ágaiban használnak. Ezek a loák (vagy lwa, szellemek, nagy erejű lények, nem istenek, inkább közvetítők) reprezentációi a rítusok alatt. Tetoválásként is felmerülhetnek, bár én is és sokan mások is inkább kerülendőnek tartjuk. Ezek inkább „jelzőfények” a loa számára, kevésbé kapcsolódik össze a természeteddel vagy változtat rajtad valamit, de ellentétben a többi istenhez kötődő szimbólummal vagy képpel ez nem állandó használatra van. A vévét olyan felületre rajzolják rítus alatt, melyen könnyen eltüntethetik. Ez egy konstans világítótorony, mondhatjuk így.

Szigillumok

Az oldalon írtam a szigillumok készítéséről, de megérdemelne még többet is, mert nem csak egy módja van. Igyekeztem egyszerűsíteni abban is, de erről bőven lehet könyveket is írni.

Akár képeket is egyszerűsíthetsz, sőt használhatod a mágikus négyzeteket is, hogy megrajzold. De mindenképpen egy nagyon egyszerű vonalrajz az eredmény.

A szigillum azért is jó tetoválásként, mert csak a te energiáiddal töltöd fel. Az általános fogalmakat, célokat létrehozhatod, de ugyancsak jól gondold meg, hogy mit szeretnél igazán magaddal vinni egész életedben.

Ihlet

Mindenképpen fel kell ezt hoznom, hisz gyakorta lenézik ezt az inspirációs forrást. Nézz körül a könyvekben, filmekben, képregényekben, játékokban. Azok a művészek, írók, akik azokon dolgoztak gyakorta merítenek a létező okkult kultúrából, de kreatívan használják fel, olyan módon, amire te sose gondoltál volna és mégis, ha meglátod, rájössz, hogy ez aztán tényleg milyen jó ötlet.

A képregényekben is megjelennek szimbólumok, amit még, ha csak ott is találtak ki, ugyanúgy kaphat egy töltöttséget. Lovecraft Ős szimbóluma (sajnálom, ha a magyar nevét tévesen adom meg, én angolul olvastam, de ezt tudom legközelebbi fordításként megadni) védelmez a gonosz erők ellen. Felhasználhatod magadon ugyanerre a célra. Tökéletesen alkalmas, attól még hogy fikciós műről van szó. Nyilván nem minden forrás megfelelő erre, de az ötletet mindenki érti.

Nem csak szimbólumokat, de felhasználási lehetőséget is rejt az, ha kicsit hátra lépünk a könyveinktől és elnézünk máshova is. Egy képregény sorozat, melyet valószínűleg nagy részetek csak egy filmben látott, másik részetek akár a tévésorozatot is követte, a Constantine. Amellett, hogy filmben és sorozatban is nagy kedvencem volt, képregényben igen részletes és kiváló. Röviden összefoglalva a jelenlegi világban játszódik. John Constantine egy okkult detektív, aki céljait nem feltétlenül megfelelő morális eszközökkel éri el. Gyakorta fordulnak elő körülötte kísértetek, szellemek, démonok és más természetfeletti lények.

Számos tetoválás található Constantine-on, de az egyik legjellegzetesebb a két alkarján található Vörös Király. Ez létező okkult szimbólum, melyet egy tizenhetedik századi alkimista munkájának tulajdonítanak, Eugenius Philalethesnek. Ez a szimbólum jelképezi a tökéletes vörös királyt, a filozófusok/bölcsek kénjét.

Az alkímiában a kén jelképezi a tüzes férfi elemet, a Solt, míg a női a higany, a Luna. A vörös kén a higany (szellem) és a kén (lélek) keveréke. Az alkímia egyik spirituális célja ez a házasság.

A képregényben ezt a szimbólum Gábriel arkangyalt idézi meg, tehát nem teljesen követi az eredetit, de azért említem meg, mert nem feltétlenül a szimbólum, hanem a felhasználás itt a fontos.

Constantine összeérinti két karját és így aktiválja a szimbólumot. Ez egy igen jó ötlet lehet tetoválásnál (és egyéb szimbólum/szigillum munkában is). Ha nem akarod, hogy a szimbólumod állandó jelleggel hasson rád, hanem te akarod kontrollálni ilyen formában, akkor ketté is választhatod.

Mindig nézz körül a világban, járj nyitott szemmel, sose tudhatod, hogy melyik könyv, képregény, film vagy akár zene adhat neked ihletet egy nagyon jó módszerről, csak azért mert azok a művészek képesek voltak más szemmel nézni és elvonatkoztatni a témában.

A vallásos tiltások

Egyéntől függ, hogy hogyan értelmezi a Bibliát vagy mennyire veszi szabálynak, de el kell, hogy mondjam, a Biblia tiltja a tetoválást. Mózes harmadik könyvében áll (19:28): „Testeteket a holt emberért meg ne hasogassátok, se égetéssel magatokat meg ne bélyegezzétek.

Azt is el kell mondanom, hogy a legtöbb keresztényt ez pont nem érdekli, csak a kisebb százalék tartja magát ehhez a kitételhez. Sok keresztény csoport, mint a máltai Szt. János lovagjai is tetováltattak összetartozásuk jeleként.

A bosznia-hercegovinai keresztény horvátok is tetováltak, főleg gyerekeket az Ottomán megszállás alatt, hogy elkerüljék az erőszakos hittérítést. Ez a tetoválás az eredeti indok eltűnése után is folytatódott. A tetoválást tavasszal készítették, főként vallásos ünnepeknél. A minta többnyire kereszt volt a kezeken, ujjakon, alkaron vagy a nyak alatt, mellkason.

Az ortodox kopt keresztények is, akik Egyiptomban éltek, kopt kereszteket tetováltak a jobb csuklóra, hasonló indokból, mint a keresztény horvátok.

A mormonok közt a tetoválás nem bűn, de intenek ellene.

A szunnita iszlámban (a muszlimok 87-90%-a) a tetoválás tiltott, de a síita iszlámban megengedhető. A szunniták szerint (ahogy a mormonok indoka is ez) ezzel megváltoztatod azt, ahogyan isten megteremtett, ezért tiltott. A síita muszlimok szerint nincs Síita tiltás, így gyakorta találni síita szimbólumot vagy éppen az imámok képét rajtuk.

A zsidó vallásban a Tóra szerint (Mózes harmadik könyvében, lásd fent) tiltott a tetoválás. A zsidó ágak ebben eltérnek: az ortodox zsidóknál tiltják, a konzervatív zsidóknál elfogadható, míg a reformált és rekonstrukcionista zsidóknál nincs ezzel probléma.

Itt meg kell jegyeznem, hogy a náci koncentrációs táborokban is tetoválták a foglyokat, többségében zsidókat. Ám az tévhit, hogy akit ekkor tetováltak, nem temethettek később zsidó temetőbe.

A pogányoknál teljesen elfogadható, azt hiszem ezt talán nem is kell megemlítenem.

A hinduknál bátorítanak is a homlok tetoválására, mint egyik fontos csakra pontként és hitük szerint javítja többek közt a közérzetet is. Számos hindu nő tetovál pontot az arcára, gyakorta az áll körül, hogy elűzze a gonoszt és kiemelje szépségét.

Kulturális kisajátítás

Ezt mindenképpen meg kell említenem, hisz igen elterjedt dolog. Bár azt kell, hogy mondjam, én igyekszem megfelelő érzékenységgel tekinteni számos témára, de erről úgy vélem túl gyakran is túlzásba viszik.

Én úgy tartom, hogy te több vagy, mint a tested. Nem tehetsz arról, hogy ebben az életedben te egy „idegen” kultúrához vonzódsz. Jöhetünk mindenféle kozmikus, spirituális magyarázattal, de a lényeg az, hogy te igenis több vagy, mint a tested. Mindenki más ösvényt követ, hogy miért lettél most ebben az életben ez meg az, miért vagy fehér, miért vagy fekete. De ha még abban is hiszünk, hogy ezt te választottad mielőtt megszülettél… még akkor se igazán tudom azt mondani, hogy jelenleg egyáltalán tehetsz is róla, nem is tudod megváltoztatni.

Fontos a vér és az, hogy hova születtél, de mindenképpen fontos az, hogy te ember vagy, egy nagyobb közösség tagja, mint bármelyik ország. Egy hatalmas történelem sarja vagy.

A kultúrát, amihez fordulsz, amiből merítesz, tisztelettel közelítsd meg. Személy szerint engem pont az zavar az eklektikus tradíciókban, hogy úgy válogatják az isteneket, a szokásokat, mintha meggyet szednének. Az oldalon írok mindenféle istenhez kötött varázslatokról, de ez pont nem jelenti ugyanazt, hisz mindegyik varázslatot át tudod írni, hogy akár a magad isteneit, akik állandó jelleggel helyet kapnak életedben, azokat kérd segítségül.

Mindenképpen tanulmányozd a jelképet, ha olyan kötöttségei vannak, hogy tegyük fel csak az adott nép harcosain találhatóak meg, akkor ne sértsd meg az ősöket sem. Ők megjárták az az adott utat, melyet lehet, te sose fogsz. Nagyon sok nép többet áldozott fel, mint a mai világban bármelyik is, ezt az áldozatot tisztelni kell.

Ám vannak egyszerű védelmi tárgyak, védelmi szimbólumok, esetleg más fogalommal társított szimbólumok, melyekhez nincs ilyen kötöttség. Tisztelettel bánva velük pedig nem okoz kárt a kultúrában sem. Rengetegen elmondják, hogy ők kifejezetten örülnek, ha motívumokat látnak a nagyvilágban a kultúrájukból, mert a pozitív dolgok terjednek.

A kultúrák, a művészetek, a szellemiség mindenképpen pozitív dolog a világban. Kár, hogy ennek is fanyar ízt adunk. Kismillió kultúra készített hasonló műveket. Nem lehet manapság igazán azt mondani, hogy ez és ez csak ennél a kultúránál található meg és sehol máshol semmi hasonló nem volt meg. Gyakorta terjedt is a kultúra az ősi világban, a motívumokat átvették más népek is és alakult a szimbólumtár. Ma pont ezt akadályozzuk meg, ezt a természetes folyamatot.

Bánj tisztelettel a kultúrával, és nézz utána, hogy mit akarsz felhasználni. Nem mindegyik alkalmas a használatra, de ihletet ugyan nyerhetsz így is. Hátha erről eszedbe jut egy másik kép, szimbólum, állat, stb. ami illeszkedik az elképzeléseidhez.

A mágikus tetoválás előkészítése

Természetesen nagy részünk nem tetovál, de az előzetes készülődés ugyanúgy szerepet játszhat és a tetoválás akkor is működni fog, ha más készíti el. Az eszközeid is ugyanúgy használhatóak, nem kell neked elkészíteni.

Ha megvan a szimbólumod és minden itt leírt aspektusnak megfelel és teljesen biztos vagy benne, akkor nyomtasd ki, rajzold le, legyen előtted egy papíron.

A szigillum feltöltéséről már írtam itt, ennél is hasonló módszert kell alkalmaznod.

Keress egy nyugodt sarkot, akár az oltáradnál, akár máshol. Legyen erre egy félórát. Gyújts meg egy gyertyát és ülj le elé.

Fogd a kezedbe a papírt, kövesd a szimbólumod minden vonalát, jegyezd meg minden részletét. Tedd rá a tenyered és érezd energiáit.

Hunyd le a szemed és képzeld el magadon a szimbólumot. Képzeld el, ahogy a tervezett testrészeden van. Gondolj a jelentésére, mi az általános jelentése, mit jelent neked. Érezd ezeket a fogalmakat. Védelmező szimbólum? Érezd, hogy biztonságban vagy. Szeretet szimbóluma? Öröm szimbóluma? Egyszerű elképzelni ezeket az érzéseket. De mi van, ha komplikáltabb? Megtalálni a célod, megtalálni az utad? Gondolj arra, milyen, mikor befejezel egy munkát, az önbizalmat, az örömet, célba érést.

Isteni szimbólum? Gondolj az istenre, gondolj ábrázolásaira, mit jelent neked, mit szeretnél tőle. Gondolj az iránta érzett érzéseidre. Tisztelet, alázat, öröm, boldogság, szeretet, csodálat?

Szigillumod esetén is hasonló a módszer. Vizualizáld és érezd a célodat.

Most képzeld el, ahogy a szimbólum lassan a bőrödbe olvad és eggyé válik veled. Eltűnik a testedben és energiája szétáramlik benned. Érezd magadban az energiát, érezd a szimbólum célját.

A szimbólumot hordd magadnál, aludj vele, míg nem érkezel el a tetoválás napjához. Legyen közel hozzád, meditál, gondolkodj el rajta nap, mint nap ezzel is erőt adva neki, meghatározva célját.

A tetoválódnak nem is kell semmit mondani, de annyi kitétel van, hogy mindenképpen szimpatikus embert válasz. Szimpatikus, profi és tiszta hely legyen. Véletlenül se kapcsolódjon negatív energia a tetoválásodhoz. Ez nagyon fontos.

Amíg tetoválnak nagyon könnyű fókuszálni. Bár ez lehet inkább személyes, hogy ki mennyire bírja a fájdalmat, de a tetoválás területe is változó fájdalommal jár. Azt tudom mondani, hogy többnyire nem olyan vészes, sőt segít is, hogy ne kalandozzon el az elméd. Tetoválás közben igyekezz a célodon gondolkodni. Képzeld el, ahogy feltöltöd energiával a szimbólumot, ahogy irányt adsz saját energiáinak is. Ahogy lezárod a jelet a testedben.

Ha kész, megkapod a fóliád és a kenőcsöd. Ezt pár óra múlva cseréld le, óvatosan, nagyon finoman tapogasd fel egy tiszta kendővel, papírtörlővel a kenőcsöt és kenj rá újat. Ennél Bepanthent ajánlok, de valószínűleg a tetováló is ezt fogja javasolni. Egy új fóliával zárd le, ragaszd le (távol a kezelt területtől). Nem ajánlom a gézt, mert nagyon tud viszketni.

Ha meleg idő van, mindenképpen cseréld gyakrabban a kötést. Ha beizzadsz alatta (nem feltétlenül tudod elkerülni), akkor a baktériumok könnyebben szaporodnak és begyulladhat. Hideg időben ki tudod tovább tartani, de mindenképpen józan ész szerint cseréld.

Később, mikor már érzed, hogy viszonylag jobb, kenheted aloe verával is, nagyon sokat segít a gyógyulásban. Az elhalt bőrt ne kapargasd, és ne félj, ha egy kis tinta lejön majd a későbbi vizes törléseknél. A tetoválók általában felajánlják az ingyenes színezést, kitöltést, ha a tetoválás egy-egy részén nem maradt meg annyira. Ez előfordulhat és nem gond, egyes testrészeken többet mozog a bőröd, nem tudod elkerülni gyógyulás közben, de akár a vér is kimoshatta valamennyire a tintát készítése közben. Semmi gond. A mágikus tetoválást se fogja ez rosszul érinteni. Ennél is ugyanazt kell majd tenned, mint az első tetoválás ideje alatt.

Amíg gyógyul a tetoválásod, szánj pár percet rá nap, mint nap, hogy feltöltsd, majd lezárd. Fókuszban a cél, vizualizáld a cél elérését, érezd, ahogy megvalósul. Biztonság, védelem, szeretet, öröm, isteni kapcsolat, bármi, amiért létrehoztad a szigillumot vagy, amit a szimbólum képvisel.

Ha teheted, legyen előtted a testrészed vagy legalább a képe a tetoválásoddal. Képzeld el, ahogy eggyé válsz vele. Ahogy a bőrödbe, testedbe olvad.

Ha meggyógyult a tetoválásod, egy utolsó rítust tarts még. Indítsd útjára a feltöltött jelképet. Képzeld el, ahogy aktiválódik, ahogy elindul. Ezt akárhogy elképzelheted, akár még úgy is, hogy a jelkép szétárad a testedben, vagy burkot formál körülötted, ahogy meggyullad, felfénylik. Bármi szóba jöhet, ami neked az aktiválást jelképezi.

Vegyél egy levendulás és/vagy sós fürdőt (tényleg gyógyultnak kell lennie a tetoválásnak). Tisztulj meg minden rossztól és érezd a szimbólumodat, ahogy összeköt azzal, amiért létrehoztad magadon.

Akár elrejted, akár nem, a szimbólum ezentúl hatni fog rád.

Ha isteni jelképről van szó, beszélgess el az istennel is. Köszönd meg segítségét, mondd el neki érzéseidet, miértjeidet. De ha akarod, egy szimpla szimbólumnál is felkeresheted az isteneid, szellemeid, kérve támogatásukat és segítségüket, stb.

Összefoglalva

Mint minden tetoválás, ez is legyen hosszú megfontolás eredménye. Itt több van asztalon, hisz a szimbólum/jelkép/szigillum energiáit is magadra tetoválod. Permanensen, hisz energiák visszamaradnak akkor is, ha leszedeted.

Nézz utána, hogy milyen jelentései vannak a szimbólumnak. Több kultúrában is megjelenhet egy szimbólum, más-más jelentéssel. Ha mindennek utánanéztél, fókuszálj a te célodra, hogy megfelel-e a szándékodnak. Lehet más szimbólum jobb lenne neked.

Olyat ne válasz ki, melynek specifikus kulturális követelménye van. Például ne tetováltass harcosok által viselt szimbólumot, nem feltétlenül azért, mert nem oda tartozol, hanem mert ők azon a területen áldoztak fel valamit és tettek azért, hogy kiérdemeljék a szimbólumot. Akármilyen bátor vagy, akár lehetsz katona is, de az őseinket tisztelni kell. Természetesen ez nem minden harcos szimbólumra vonatkozik, de például sok amerikai indián szimbólumot nem használunk a tiszteletük miatt.

Az isteni jelképeknél mindenképpen legyél biztos, hogy nem fog változni 10 év múlva az, hogy kit követsz. Teljesen biztos vagy benne? Mindenképpen olyat válasz ilyenkor, amit más alternatívaként is tudsz értelmezni. Tehát ami eredetileg bagoly – Athéné, az lehet bagoly – bölcsesség. Ezt az aspektust amúgy is implementálod, mikor előkészülsz a tetoválásra (lásd fent), így mikor Athénétől elválsz, elköszönsz, maradhat a tetoválás, csak az irányát szűkebbre veszed.

Kérdezd meg az istened, hogy tetszik-e neki illetve engedélyezi-e a tetoválást.

Ápold a tetoválásod, ahogy a bőrödre is figyelsz, erre is mindenképpen kell. Ekkor akár finom energiatöltést is adhatsz neki naponta.

Fel is töltheted időközönként, de tapasztalatom szerint egy tetoválás önmagában is működik. A testeden van permanensen, belőled (is) nyer energiát (azonkívül hogy saját energiája is van, mágikus összefüggései, stb.).

Gondolj arra is, hogy ha olyan helyen dolgozol majd, akkor el tudd rejteni a tetoválásod.

Nem csak meglévő szimbólumokat, de saját szigillumokat, saját képeket, saját formákat is tetováltathatsz mágikus céllal. Egy toll, egy róka képe is ugyanúgy hordozhat mágikus kapcsolatot, s ugyanúgy kell eljárni vele, mint az említett tetoválásokkal.

Ha állatszellemeket szeretnél jelképezni, arra is készülj fel, hogy jellegzetességeik felmerülhetnek a viselkedésedben is. Természetesen nem az, hogy mindenkit harapdálni fogsz, hanem amit képviselnek. Erről olvashatsz akár a totemeknél is.

A mágikus tetoválások nagyon sok lehetőséget rejtenek, mind formában mind célban, de általában egy életre szólnak, tehát úgy is válaszd ki őket.




Források:
Oxford Journal of Archeology
Anna Felicity Friedman: The World Atlas of Tattoo
Journal of Archaeological Science
http://www.enjoythemomentrituals.com
http://www.larskrutak.com
Joe Cummings: Sacred Tattoos of Thailand
Ian Harris: Cambodian Buddhism
Cesare Lombroso: The Savage Origin of Tattooing
Shaun Raviv: Marked for Life
Journal of Roman Studies
Terisa Green: The Tattoo Encyclopedia
Arnold Rubin (szerk.): Marks of Civilization
Stephen G. Gilbert: Tattoo History